Centrum RIS

Głównym celem systemu RIS jest uczynienie z żeglugi śródlądowej przejrzystego, niezawodnego, elastycznego i łatwo dostępnego rodzaju transportu, który będzie w stanie konkurować z innymi rodzajami przewozów ładunku. Komisja Europejska wraz z Parlamentem Europejskim wyznaczyła cztery strategiczne korzyści, jakie ma wyznaczać RIS dla żeglugi śródlądowej:

  • konkurencyjność żeglugi śródlądowej,
  • optymalizację wykorzystania infrastruktury,
  • poprawę bezpieczeństwa,
  • poprawę ochrony środowiska naturalnego.

RIS składa się z czterech podstawowych segmentów:

  • segment sensorów – źródło informacji,
  • segment transmisji danych,
  • Centrum RIS – miejsce przetwarzania informacji,
  • segment użytkowników RIS – adresat informacji.

System RIS zapewnia podstawowe serwisy usług:

  • udostępnianie elektronicznych map nawigacyjnych dla żeglugi śródlądowej (poprzez system Inland ENC- Inland Electronic Navigation Chart),
  • komunikaty dla kierowników statków (NtS- Notices to Skippers),
  • system kontroli ruchu statków (VTT-Vessel Tracking and Tracing).